Min forskning

Jeg er antropolog, ph.d., og forsker i arbejdsliv blandt velfærdsprofessionelle blandt lærere, pædagoger, sygeplejersker, politifolk m.v.

Her på siden kan du læse mere om min forskning, projekter og publikationer.


Moralsk Stress

Når man godt ved, hvad der ville være det rigtige at gøre, men ikke kan komme til at gøre det.


Den situation står mange professionelle i den offentlige sektor ofte i.

Og det er vigtigt ikke at forstå moralsk stress som en sygdom, selvom det kunne lyde som sådan.

Der er snarere tale om en kropslige alarmklokke, der bimler og kalder på handling – og netop derfor er det så problematisk, hvis der ikke er nogen handlemuligheder.

Tiltrækning og fastholdelse

Hvem har lyst til at blive fastholdt? Formentlig ikke ret mange.


Men uanset strid om ord, står vi i Danmark i en situation, hvor vi mangler lærere, sygeplejersker, pædagoger, socialrådgivere, plejepersonale, politifolk, jordemødre og andre professionelle på nogle af de helt centrale poster i vores velfærdssamfund.



Hvis ikke vi får gjort det mere attraktivt at uddanne sig til og arbejde i disse vigtige fag, så står vi med et alvorligt samfundsproblem.

Det betyder, at vi er nødt til at interessere os mere for, hvordan disse mennesker tænker, føler og træffer valg gennem et studie- og arbejdsliv…og indrette vores uddannelsessystemer og arbejdspladser derefter.

Tid og tidsforståelser i arbejdslivet

Hvordan ved man egentlig, hvornår man har gjort sit arbejde?


Dette enkle spørgsmål er ofte ikke så nemt at svare på, for en time er ikke bare en time i arbejdet.

Nogle steder bliver medarbejderne betalt med tid, og så virker en time som en slags valuta, og man arbejder på en form for akkord, hvor hver opgave ”koster” et antal timer.



Andre medarbejdere bliver betalt for tid, og så er en time et tomt tidsrum mellem to klokkeslæt, som man sælger, og som der i princippet kan klemmes uendelig mange opgaver ind i.

Det var det, Karl Marx skrev om i forbindelse med industrialiseringen.

Rigtig mange medarbejdere i den offentlige sektor arbejder på måder, hvor begge disse (og flere) tidsforståelser virker samtidig, og i det meste af undervisningssektoren er forhandlingerne om tiden rykket fra de centrale overenskomstforhandlinger og ud i en dialog mellem ledere og medarbejdere, hvilket betyder at magtkampene og misforståelser nu udspiller sig der.

MERE OM MIN FORSKNING

En grøn ikon af et skærmbillede med en opadgående pil, der symboliserer vækst eller forbedring.
Elefant og gule blomster i en akvatisk scene
En grøn ikonet for at forstørre eller skabe fokus, med et buet pil, der peger opad og til højre.
Grøn ikon med en opadgående pil i en firkant, symboliserer vækst eller stigning.
Green ikon af et diagram med en pil opadgående, symboliserer vækst eller forbedring.