Min forskning
Jeg er antropolog, ph.d., og forsker i arbejdsliv blandt velfærdsprofessionelle blandt lærere, pædagoger, sygeplejersker, politifolk m.v.
Her på siden kan du læse mere om min forskning, projekter og publikationer.
Moralsk Stress
Når man godt ved, hvad der ville være det rigtige at gøre, men ikke kan komme til at gøre det.
Den situation står mange professionelle i den offentlige sektor ofte i.
Og det er vigtigt ikke at forstå moralsk stress som en sygdom, selvom det kunne lyde som sådan.
Der er snarere tale om en kropslige alarmklokke, der bimler og kalder på handling – og netop derfor er det så problematisk, hvis der ikke er nogen handlemuligheder.
-
RAPPORT
“Med samvittigheden på arbejde”
ESSAY
”Magt, medarbejdermangel og moralsk stress” til magtudredningen 2.0”
PODCAST OM FRISÆTTELSE
“Om frisættelse (med Nana Vaaben, Dorthe Birkmose og Dennis Nørmark på folkemødet 2024)”
PODCAST OM MORALSK STRESS
Tiltrækning og fastholdelse
Hvem har lyst til at blive fastholdt? Formentlig ikke ret mange.
Men uanset strid om ord, står vi i Danmark i en situation, hvor vi mangler lærere, sygeplejersker, pædagoger, socialrådgivere, plejepersonale, politifolk, jordemødre og andre professionelle på nogle af de helt centrale poster i vores velfærdssamfund.
Hvis ikke vi får gjort det mere attraktivt at uddanne sig til og arbejde i disse vigtige fag, så står vi med et alvorligt samfundsproblem.
Det betyder, at vi er nødt til at interessere os mere for, hvordan disse mennesker tænker, føler og træffer valg gennem et studie- og arbejdsliv…og indrette vores uddannelsessystemer og arbejdspladser derefter.
-
RAPPORT
“Der er jo ingen der bliver motiveret af at være en nogenlunde lærer”
RAPPORT
“Vi mangler velfærdsprofessionelle, hvad gør vi ved det?”
RAPPORT
“Derfor kan man ikke bare få sine medarbejdere til at gå på kompromis”
“Bunker af bureaukrati og papirarbejde suger glæden ud af hvervet som lærer”
RAPPORT
“Should I stay or should I go? Moralsk stress som pushfaktor i politi, folkeskole og ældrepleje”
RAPPORT
“Rapport: Hvorfor stopper sygeplejersker i det offentlige sundhedsvæsen?“
RAPPORT
“Rapport: Hvorfor stopper lærere i folkeskolen?”
ESSAY
“Essay om ”Magt, medarbejdermangel og moralsk stress” til magtudredningen 2.0”
PODCAST
“Podcast: Moralsk stress skubber de dygtige medarbejdere ud“
Tid og tidsforståelser i arbejdslivet
Hvordan ved man egentlig, hvornår man har gjort sit arbejde?
Dette enkle spørgsmål er ofte ikke så nemt at svare på, for en time er ikke bare en time i arbejdet.
Nogle steder bliver medarbejderne betalt med tid, og så virker en time som en slags valuta, og man arbejder på en form for akkord, hvor hver opgave ”koster” et antal timer.
Andre medarbejdere bliver betalt for tid, og så er en time et tomt tidsrum mellem to klokkeslæt, som man sælger, og som der i princippet kan klemmes uendelig mange opgaver ind i.
Det var det, Karl Marx skrev om i forbindelse med industrialiseringen.
Rigtig mange medarbejdere i den offentlige sektor arbejder på måder, hvor begge disse (og flere) tidsforståelser virker samtidig, og i det meste af undervisningssektoren er forhandlingerne om tiden rykket fra de centrale overenskomstforhandlinger og ud i en dialog mellem ledere og medarbejdere, hvilket betyder at magtkampene og misforståelser nu udspiller sig der.
-
BOG
“Bog: Tid til velfærd? Tidsorganiseringer i velfærdsprofessionerne”
ESSAY
”Hvem bestemmer over arbejdstiden? Tidsregistrering, skuffenormer og temporal autonomi”
RAPPORT
“Rapport: Gymnasielæreres arbejdsliv under lup”
RAPPORT
“Lærernes arbejdstid skaber misforståelser“
“En time er ikke bare en time”
RAPPORT
“Lærernes arbejdstid skaber misforståelser”
PODCAST
“Podcast med Susanne Ekman og Nana Vaaben på baggrund af gymnasielærerundersøgelsen“
ARTIKEL